Статистика сайту

Создание сайтов

Головна Уроки Природознавство Повітря навколо нас. Властивості повітря

Повітря навколо нас. Властивості повітря

Мета:    розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, про властивості повітря, про значення в природі властивостей повітря, формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння робити висновки, міркувати за аналогією, виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі самостійної діяльності.
Обладнання: дитячі надувні іграшки, повітряна кулька, склянка з водою, грудка сухої землі, дрібні клаптики паперу, ілюстрації.

Хід уроку

  1.  Організація класу:
    Вірш: Пролунав дзвінок веселий,
    Дружно всіх він кличе в клас.
    Стали , дітки . всі рівненько,
    Посміхнулися гарненько.
    Настрій на урок взяли
    Працювати почали
    Цікаві дії на уроці
    Пропоную я для вас.
  2.  Актуалізація  опорних знань учнів.
    1.    Хвилинка спостережень.
    Наш черговий синоптик дасть нам уявлення про сьогоднішній день
    - Яке сьогодні небо?
    - Чи були зранку опади?
    - Чи є сьогодні вітер?
    - Що можна сказати про сьогоднішню погоду?
  3. Повторення вивченого на минулому уроці.
        А)  Загадки:
    Всі його люблять, всі його чекають,
    А хто подивиться - кожен скривиться. (сонце)
    Він і гріє, і пече,
    І, як зайчик грається.
    Схочеш взять його – втече
    І мерщій сховається. (сонячний промінчик)
     Б)  Фронтальне опитування:
            - Що дає сонце Землі?
             - Для чого сонячна енергія потрібна живим організмам?
             - Які сонячні промені найбільше нагрівають земну поверхню?
             - Що стає з тілами неживої природи, коли вони вбирають сонячне тепло?
             - За допомогою якого приладу вимірюють температуру? Які бувають термометри?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.    Оголошення теми і мети уроку.
А) Дізнатися, про що буде іти мова на нашому уроці ми зможемо, розшифрувавши слово Вправа „Дешифрувальники” 20, 19, 8, 12, 23, 21, 33.
Б) «Мозкова атака». Згадайте все, що відомо про повітря. Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке повітря, його властивості. Працювати будемо в групах і проведемо ряд практичних робіт та дослідів.

IV. Вивчення нового матеріалу.
1.    Розповідь з елементами практичної роботи про поняття «повітря».
А) Словникова робота.
Пові́тря(рос. воздух, англ. air, нім. Luft f) – природна суміш газів, з яких складається атмосфера Землі. Атмосфера - це газова оболонка Землі /від грецького "атмос” -пара/. Вона простягається від поверхні Землі до 20000 км і поступово переходить в міжпланетний простір. Усі планети сонячної системи мають газові оболонки, які звуть атмосферами. Кожну планету, ніби ковдра, огортає своя атмосфера, а сила тяжіння утримує її ,як магніт, не даючи газам відлетіти в космос. Нашій планеті пощастило двічі, адже вона тримається на оптимальній відстані від Сонця і єдина з усіх планет системи має атмосферу, придатну до життя. Повітря є повсюди: на вулиці, у кімнаті, в землі, у воді. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям. Зараз ми знаходимося в шкільному приміщенні – класі.: сидимо, відповідаємо, слухаємо. - А де ж тут повітря? - запитаєте ви. - Повітря навколо нас, товстим шаром оточує Землю, але ми його не бачимо. Як ви гадаєте, чому?

  1.  Знайомство з властивостями повітря.
    А) Практична робота №1.
    Візьміть у руки зошит і помахайте ним перед обличчям. Що ви відчули? - Ми відчули дотик , що ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит до обличчя ми не прикладали. Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря.
    Вдихніть повітря. Чи має воно запах? Чи має повітря колір?
    Висновок: повітря прозоре, безбарвне, без запаху.
    Б) Практична робота №2.
    Візьміть у долоньки хмаринку. Змахніть папірцем над долонькою. Що сталося? Чому? Ми аркушем сколихнули повітря. Повітря починає рухатися.
    Висновок: рух повітря – це вітер.
  2.  Динамічна пауза. Дихальні вправи.
  3.  Групова робота. Дослідницька діяльністью
        А) Дослід №1.
    Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру в обох склянках. Одну склянку накриємо більшою. А іншу залишимо відкритою. Через деякий час виміряємо температуру води в обох склянках.
    Повітря може займати місце. Надуємо повітряну кульку. Що в ній? Повітря всередині усіх порожніх предметів на Землі. Візьміть «кіндер», занурте його у воду. Що ви бачите?
    Висновок: повітря заповнює всі порожнини і предмети заповнені повітрям не тонуть у воді.
    Б) Дослід №2.
    Працюємо за інструкцією: візьміть порожню пляшку, опустіть її у воду. Що виходить із пляшечки? Чому?
    Висновок: повітря заповнює порожнини.
    В) Дослід №3.
    Працюємо за інструкцією: візьміть грудочку землі, опустіть її у воду, перевірте, чи виділяється з неї бульбашки повітря?
    Висновок: повітря є в грунті, воді, навколо нас.
    Г) Дослід №4.
    Працюємо за інструкцією: у склянку з водою опустимо колбу догори дном, будимо нагрівати колбу руками. З неї виходять бульбашки повітря. Чому?
    Не виймаючи колби з води, покладем на неї холодну тканину. В колбу почне набиратися вода. Чому?
    Висновок: тепле повітря легше, розширюється і піднімається вгору, а холодне повітря важке, стискається і опускається вниз.
    Д) Повернемось до досліду №1.
    Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру в обох склянках. Одну склянку накриємо більшою. А іншу залишимо відкритою. Через деякий час виміряємо температуру води в обох склянках.
    У накритій склянці вода залишилася теплою тому, що повітря погано проводить тепло. Цю властивість повітря можна часто спостерігати в природі. Прочитаємо про це у підручнику (ст.88 під дослідом №3).
    Що нового ви дізналися?
     
    V. Підсумок уроку.
    - До яких тіл належить повітря?
    - Де знаходиться повітря?
    - Які ще властивості повітря ви запам’ятали?

Домашнє завдання
Підручник: ст. 86 - 88, читати, відповідати на питання.
Зошит: ст. 5, всі завдання.