Статистика сайту

Создание сайтов

Головна Уроки Природознавство Природознавство 2 клас. Чи всі лісові ягоди можна куштувати?

Природознавство 2 клас. Чи всі лісові ягоди можна куштувати?

Мета: ознайомити дітей із поняттям ягоди, їстівні та отруйні ягоди; вчити правильно збирати лісові ягоди; розвивати вміння розпізнавати їстівні й отруйні лісові ягоди; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до дарів лісу.

Обладнання: збірник загадок, календар природи, схема «ягоди», картки з приказками і прислів’ями, слайди лісових рослин, ягід і тварин,малюнки із зображенням продуктів харчування.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1. Слово вчителя. Девіз уроку : ( слайд на дошці)

Не стріляй у пташку, не лови комашку,

Не топчи травичку, не зірви рослинку!

Бо Земля без них, як без зірочок ясних.

Їх створила Природа для тебе,

Їх краса для всіх під небом!

ІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

1.       Робота з календарем природи.

-  Яка пора року зараз? Який місяць року?Яка дата сьогодні?

Позначити стан неба, силу вітру, опади, природні явища.

2.       Мотивація навчальної  діяльності.( слайд їжачок)

-  В такий чудовий день їжачок Хитрячок запрошує нас на прогулянку. А куди ми підемо відгадайте:

Літом зелений, квітучий, співучий.

Іноді він загадковий і дивний.

Стане у пору осінню чарівний.  ( ЛІС)

- Ми потрапимо в літній ліс. (слайд )

-  Давайте пригадаємо: Яку користь приносять ліси людям?

- Які лісові рослини ви знаєте?( слайд)

- Діти, пам’ятайте, що ліс – це домівка багатьох тварин і рослин. Ви гості в цьому зеленому домі,а поводитись в гостях треба правильно. Будь природі другом. Коли буваєш у лісі, дотримуйся таких правил: ( слайд на дошці -  діти читають вголос)

·  Ходи стежками, щоб не витоптувати рослини.

· Не ламай гілок дерев і не рви квіток для букета.

· Не кричи, щоб не налякати  диких тварин.

· Не руйнуй пташиних гнізд, не бери до рук пташині яйця. Цим ти можеш відлякати птахів від їхніх домівок.

· Не всі лісові рослини можна рвати,нюхати, куштувати, бо серед них є отруйні.

3.       Повідомлення теми і мети уроку.(слайд їжачок)

- Завдання нашої прогулянки до лісу,дітки, допомогти їжачку Хитрячку зібрати смачненькі солоденькі лісові ягідки,які він так любить куштувати. Та дізнатися: чи всі ягідки лісові можна вживати в їжу? Рушаймо!

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.       Словникова робота . Поняття « ягоди». (схема)

а) Поняття « ягоди»

- Ви вже знаєте, що після цвітіння у рослин з'являються плоди. Плоди дуже різноманітні, але серед них є плоди з соковитою м'якоттю, тонкою шкіркою і безліччю насіння. Такі плоди називають ягодами. Ягоди ростуть на кущах і трав'янистих рослинах.

б) Гра « Знайди ягідку» ( слайди з фруктами і ягодами).

Діти розпізнають плоди і вказують на ягоди.

в) Побудова схеми з елементами бесіди.

- Лісові ягоди поділимо на дві групи. Перша  – їстівні ягоди , їх можна куштувати.

urokpriroda2kl

-  Давайте дізнаємося, які їстівні ягоди можна зустріти в лісі. (слайди)

urokpriroda2kl2

Малина - це багаторічний кущ із соковитими і солодкими ягодами. Малина садова набагато крупніше  лісової малини, але за цілющими  властивостями і ароматом лісова малина на першому місці. Малина - відмінний медонос. Коли вона цвіте, бджоли працюють, не звертаючи уваги на інші квітучі рослини. Крім червоної малини є ще й жовта.

urokpriroda2kl3

Сама солодка і ароматна із дикорослих ягід - суниця. Вчені зробили припущення, що це була перша їстівна ягода древньої людини. Насіння суниці були виявлені при розкопках кам'яного століття. Стиглі ягоди суниці лежать на самій землі.

urokpriroda2kl4

Назва наступної ягідної рослини походить від кольору ягід, які чорнять рот і руки. Це чорниця. Чорниця - це невеликий гіллястий кущ, який росте в лісах. Плід - чорно-синя ягода. Ягоди дозрівають в липні, серпні.

urokpriroda2kl5

Це ожина, вона дуже схожа на малину, тільки чорні ягоди. Ожину можна зустріти і в лісі, і в саду.

urokpriroda2kl6urokpriroda2kl7

Брусниця і смородина також зустрічаються на лісових галявинках.

2.  Робота з підручником. С. 138

а) Прочитайте текст. Дайте відповідь на питання: Яку користь приносять їстівні ягоди людям?(питання на дошці)

б) Перевірка і усвідомлення прочитаного. Відповіді дітей на поставлене питання:

- Ягоди дуже корисні для людей і мають лікувальні властивості.

В них багато вітамінів і корисних речовин. Тому ягоди треба вживати в їжу.

(слайди)

Влітку свіжі ягоди або соки і компоти.

 urokpriroda2kl8

Взимку вживаємо варення , джеми . мармелад, зварені із лісових ягід.

urokpriroda2kl9

3.  Хвилинка -  цікавинка від їжачка Хитрячка.

Діти, пам’ятайте, що їстівних ягід стає дедалі менше в наших лісах. Тому збирати ягоди слід обережно, не пошкоджуючи самі рослини. Старайтесь залишити декілька ягідок на кущику для тварин,які їх дуже люблять.(слайди)

urokpriroda2kl10urokpriroda2kl11

urokpriroda2kl13urokpriroda2kl12

4.  Фізхвилинка.

5.  Розгадування загадок. Відгадайте ягідку. Покладіть її в кошик.(слайд)

На порічку  дуже   схожа:
Круглолиця і пригожа.
Вітамінами багата,
Чорношкіра і пузата. ( смородина)

Дуже  схожа на малину,

Має  чималу родину.
В лісі, на кущі зростає,
Темно-синій колір має. ( ожина)

Рвати – треба нахилитись

І низенько поклонитись.
Глянеш-наче полуничка,
Але зростом невеличка. ( суничка)

Серед лісу та боліт

Поселився їхній рід.
Ягідка, мов горошина,
А на колір, як калина. (брусниця)

-    Молодці! Підемо далі.

6.  Ознайомлення з отруйними ягодами.

а) словникова робота зі схемою

urokpriroda2kl14

 

-          При зборі лісових ягід слід дотримуватися обережності, щоб у кошик не потрапили отруйні ягоди. Отруйні -  означає, що містять отруту. Їх ми віднесемо до другої небезпечної групи. За зовнішнім виглядом отруйні ягоди дуже привабливі і схожі на їстівні. Давайте з ними познайомимося. Постарайтесь, діти, їх запам’ятати.(слайди)

urokpriroda2kl15

 

Вовча ягода (вовче лико) - невеликий кущик з довгастими листками. Яскраво-червоні ягоди притиснуті до стебла. Отруйні  і ягоди, і кора.

 Легенда свідчить, що рослина називається вовче лико, бо вовк запізнився на збори звірів, де рослинам роздавали назви. Але жодна рослина не отримало ім'я вовка, тоді вовк розсердився і почав здирати кору з кущів. Щоб заспокоїти злого хижака, цим кущам і дали назву вовче лико (вовчі ягоди).

Наступна ягода

urokpriroda2kl16

 

Дуже зло дивиться на вас з трави вороняче око. На стеблі чотири овальних листки, в середині чорна велика ягода, нагадує око. Недарма люди про нього склали поетичну легенду.

 Жив у лісі в дуплі дуба старий чарівник з вороном, якого він навчив передбачати майбутнє. Коли старий помер, ворон літав високо над лісом і гірко оплакував його. Вдень він пророкував майбутнє на своїй пташиній мові, а вночі кидав гіркі сльози, з яких виростали рослини з очима. За вірність і любов ворона до старого чарівника,люди назвали цю рослину воронячим оком. Ягода і всі частини цієї рослини отруйні.

А це – всім відома конвалія. У травні і червні в лісах і на клумбах розпускаються пахучі конвалії. На тоненьких ніжках розпускаються білі квіти. В кінці літа на місці квітів утворюються червоні ягоди. Ці ягоди можуть викликати серйозне отруєння.( слайд

urokpriroda2kl18urokpriroda2kl17

БУЗИНА ТРАВ'ЯНА  У бузини отруйні листя, квіти і незрілі плоди.

- Правило збору ягід говорить: «Не знаєш ягід - не бери, тим більше не їж». Якщо після того як ви з'їли ягоду, ви відчули себе погано, з'явилася нудота, печіння у роті або запаморочення, терміново зверніться до дорослого за допомогою.

б) Гра « Розкодуй слово». ( завдання на дошці)

- Діти, серед отруйних ягід є такі,що допомагають людям і тваринам. А як? Ви дізнаєтесь відгадавши закодоване  слово :

ІКЛИ

Молодці! Отруйні ягоди використовують у медицині,з них роблять ліки для лікування різних хвороб. Але в лісі є тварини ,які живляться отруйними ягодами. Це птахи , лосі.

urokpriroda2kl20urokpriroda2kl21

-  Як ви думаєте, чому ці тварини їдять отруйні ягоди? ( Лікуються від хвороб і паразитів) 

ІV. Фізхвилинка.

Трави ростуть низько – низько, (присіли)

Дерева ростуть високо – високо! ( тягнуться вгору)

А ми ідемо тихо – тихо, (хода на місці)

Щоб не зробити нікому в лісі лиха!

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в зошитах. Ст.54 завдання 2

- Роздивіться ягоди на малюнку.

- Як вони називаються? До яких ягід віднесемо «їстівних чи отруйних»?

  Запишіть назву ягід в речення – попередження і запам’ятайте, що вони смертельно отруйні!

2. Гра « Зберіть їстівні ягоди» . Зошит ст.54 завдання 1.

3. Робота в парах. Картки з прислівями і приказками.

- З’єднайте стрілочкою початок і кінець прислів’я або приказки. Поясніть ,як ви розумієте їх зміст.

З одного поля                                     а ягідки потім будуть.

Лежачі ягід не назбираєш,                    ягоди.

Це тільки квіточки,                               сидячі добра не наживеш. 

 4.  Гра «Яка ягідка таке і варення». 

Смородина – смородинове;                    малина – малинове;

чорниця – чорничне;                             суниця – суничне;

вороняче око - …?;                                ожина – ожинове.

 5. Оцінювання активних учнів. 

VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

-  Як називаються ягоди, що можна вживати в їжу? ( Їстівні) Назвіть їх. 

-  Чи всі ягоди можна куштувати? Чому? ( Отруйні ягоди не можна їсти в них є отрута.)  

-  Молодці! 

Розкажіть дома рідним, які лісові ягоди смачні і корисні, а які небезпечні й навіть отруйні!

Намалюйте їстівні ягоди.(слайд)

urokpriroda2kl22