Статистика сайту

Создание сайтов

Головна Уроки Я у світі Урок з навчального предмета « Я у світі » 3 клас

Урок з навчального предмета « Я у світі » 3 клас

Тема. Права і обов’язки дитини.
Стосунки з однолітками.

Мета: розповісти учням про права й обов’язки дітей, виробляти навички правомірної поведінки, негативного ставлення до правопорушень, формувати дружні стосунки та повагу до своїх однокласників, виховувати самоповагу, почуття гідності й відповідальності за свої вчинки.

Обладнання: електронна презентація, мультиплікаційний фільм на тему «Конфлікт», таблиця « Права дитини», правовий словничок, обов’язки дітей на картках, фото казкових героїв, картки із завданням для групової роботи, гра – таблиця « Таємний друг», бланки телеграми для друга.

Хід уроку
І. Організація класу
Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
То ж і ми часу не гаймо,
Урок з « Права» починаймо.

ІІ. Актуалізація знань учнів.
1. Розминка « Мовна хвилинка»
- В якій державі ми живемо?
- Яке місто є столицею України?
- Хто керує нашою державою?
- Хто затверджує нові закони нашої держави?
- Як називається наш край?
- Назвіть місто в якому ми живемо?
2. Вправа « Хто я?»
- Діти, розкажіть про себе « Хто ви?»
« Я, … я люблю…» ( діти називають своє ім’я та улюблене заняття)

ІІІ. Оголошення, представлення теми нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя
- Ви всі різні та не схожі один на одного. Кожен із вас – особистість, людина і такої людини, як ви, більше не має більше на Землі.
Кожен із вас має почуття, здібності, характер. Як же зробити, щоб такі різні, несхожі люди все ж таки жили із повагою один до одного?
Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу. Є такі правила, що обов’язкові для всіх громадян країни, хто б ви не були – дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі чи учні. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі – називаються вони закони. Закони вказують на права і обов’язки кожного громадянина.
Сьогодні на уроці ми познайомимось з вашими правами і обов’язками.
2. Інформаційне повідомлення « Основні закони».
(Учитель формує правовий словничок на дошці зі слів: закон, права, обов’язок, Конституція, Декларація, Конвенція, ООН)
- 1учень - « правовий консультант »
Наша країна живе за основним законом – Конституція.
Конституція – це Основний Закон, що закріплює суспільний і державний устрій країни. Слово «Конституція» латинського походження означає – устрій, будова.
28 червня 1996 року Верховна Рада ухвалила Конституцію України. Цей день в Україні відзначається як державне свято. Згідно Конституції України дитина є людина віком до 18 років.
Права людини зазначені в Конституції України.
- 2учень - «правовий консультант»
Права дитини зазначені в правовому документі «Конвенції ООН про права дитини». ООН – організація об’єднаних націй сприяє підтримці миру і безпеки в світі. Конвенція – угода між державами про захист прав дитини. В Україні набула чинності у 1991 році.
- 3учень - « правовий консультант»
Понад 50 років тому ООН була прийнята Декларація прав дитини. У ній перелічено умови, за яких усі діти Землі будуть щасливі.

3. Калейдоскоп прав дитини (за плакатом на дошці)
а) Ми маємо право на…(учні зачитують права)
 Безкоштовну освіту
 Право на життя
 На любов і піклування
 На повноцінне харчування
 На відпочинок і дозвілля
 На медичну допомогу
 На виховання у сім’ї
 На вільне спілкування
 Усі діти рівні у своїх правах
 На отримання інформації і свободу думки…

б) Робота з підручником ст. 134 – 135.
- Скажіть, які права ми не називали?
 ( Особлива турбота дітям – інвалідам та дітям без сімей.
 Діти не повинні бути жертвами насильства і жертвами війни.
 Жодна дитина не повинна бути примусова залучена до праці.)


4. Поняття «правопорушення» та «правопорушник». Гра «Казкові герої скаржаться»
а) колективна робота зі слайдами казок « Пригоди Чиполліно», «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»,
«Бармалей».
- Назвіть казкового героя.
- Яке правопорушення відбувається?
- Хто правопорушник?

б) робота в групах.
Кожна група отримує фото з казковими героями «Попелюшка», «Дюймовочка», «Котик і Півник», «Троє поросят» і завдання на картках:
- З якої казки герой?
- Яке правопорушення відбувається?
- Хто правопорушник?
Представники від груп «доповідачі» захищають роботу групи.

5. Ознайомлення з обов’язками.
- Ми маємо права, але тісно із правами існують обов’язки – це те, що ми повинні обов’язково виконувати, щоб бути корисними собі та людям.

Група учнів нагадують обов’язки дітей:

• Поважати права інших людей.
• Старанно вчитися в школі.
• Берегти шкільне майно.
• Бути чемними в школі, вдома, на вулиці.
• Дотримуватись правил особистої гігієни.
• Дотримуватись правил дорожнього руху.
• Дотримуватись моральних норм поведінки.
• Охороняти природу.
• Піклуватись про членів сім’ї, допомагати їм.
• Поважати старших.

ІV. Фізкультхвилинка
- Ми маємо право на відпочинок, тож ваш обов’язок – відпочивати
Психологічна гра «Почухай спинку»
Мета: допомогти дітям осягнути відчуття згуртованості, стати ближчими один одному.
- Станьте, будь ласка, колом. Поверніться праворуч, тепер ви бачите спину свого товариша. Ми почнемо робити один одному масаж. Спочатку один із вас розітре долонями плечі дитини, що стоїть попереду нього. Завершиться масаж уявною картиною квітів на спині свого сусіда. Потім той, кому вже зробили масаж, почне масажувати плечі дитини, що стоїть попереду і теж створить уявну картину на спині свого сусіда. І так далі по колу, поки масаж не «повернеться» до того, хто його розпочав.
Аналіз вправи:
- Що приємніше: робити масаж чи коли вам його роблять?

V.Закріплення вивченого.
1. Психолог:
- Діти, тема другої частини нашого уроку – «Стосунки з однокласниками». А саме тому, я пропоную вам наступну гру, яка називається «Таємний друг». Ця гра триватиме тиждень і на наступному уроці ми з вами підведемо підсумки. Отже, її умови: кожен по черзі витягне із чарівної корзинки прізвище свого однокласника чи однокласниці – це твій таємний друг. Говорити про це – заборонено, але потрібно до свого друга проявити увагу, при можливості подарувати чи цукерочку, чи листівочку, чи ще якусь іграшку, якщо дозволить мама.
Для того, щоб ми не порпалися в речах один одного, а ми знаємо, що порпаючись у чужих речах ми порушуємо право іншого на особисті речі, у нас буде висіти ось такий чудовий плакат з кишеньками, підписані вашими прізвищами. Усі свої подаруночки ви можете покласти туди.
Наступного тижня ми підведемо підсумки гри і поділимося своїми враженнями. Прохання до всіх – бути активними, не видавати таємницю імені свого таємного друга.
Психолог підходить до кожного учня, щоб кожен дістав аркуш з прізвищем свого друга.
2. Психолог
- Діти, у стосунках дітей та дорослих іноді виникають конфлікти. Це неминуче, але реагувати в конфліктних ситуаціях можна по-різному. Саме тому я пропоную вам переглянути невеликий ролик, а потім ми з вами його обговоримо.
Обговорення:
- Вам сподобалося?
- Про що цей мультик?
- Які права, на вашу думку, було порушено?
- Які наслідки?
- Яка форма поведінки в конфлікті, допустима?

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
«Мікрофон» ( учитель )
- Скажіть, діти повинні знати свої права і обов’язки ? А для чого?
- Якщо трапилось так, що ваші права порушують, що ви будете робити?
«Телеграма» ( психолог )
- Поділіться своїми думками про наш урок зі своїм таємним другом, відправте йому телеграму (бланки на папірцях).
Запиши ім’я друга ……..
Запиши чи сподобався тобі урок ……..
Запиши чому навчився ………..
Запиши побажання другові ………